Alle indlæg Jobsøgning og karriere Rekruttering og ledelse
Posted on

Den svære samtale som leder – sådan lykkes du

Har du svært ved at tage de mere svære ledersamtaler? Du er ikke alene. De svære samtaler bliver ofte udsat, når problemerne opstår, og når det sker, kan problemerne og uenighederne udvikles til det værre.

Den vanskelige samtale, hvor du konfronterer en person med kritiske omstændigheder, er måske den vanskeligste opgave en leder har. Samtidig er det en væsentlig færdighed for ledere, der ønsker at skabe et godt arbejdsmiljø og gode resultater. Når en svær samtale skal gennemføres, kan det være en god idé at forberede sig som leder. Hvis man ikke forbereder sig inden, kan man ofte ende i hede diskussioner uden for kontrol og uden fremskridt i samtalen.

Med inspiration fra en coachingmodel, kan en samtale inddeles i 4 faser, som hver skal diskuteres og afklares på vej til en god konklusion.

4 faser i den svære samtale
1 – Åbning:

Når du starter samtalen, er det vigtigt at frembringe din gode hensigt og skabe en god ramme. Du skal præsentere indholdet og dit mål for samtalen. Tilpas din kommunikationsform til den medarbejder og person, du sidder overfor. Nogen har brug for forsikring om, at dine hensigter er gode, andre vil opleve dig som ægte og værdsætter, at du har ret.

2 – Synliggør problemet:

Dette er måske den mest krævende fase, men samtidig afgørende for at opnå et godt resultat. Her skal I blive enige om, hvad problemet er. Ofte vil der være forskellige opfattelser af problemet. En fejl som mange ledere laver, er at gå direkte til løsningen uden enighed om, hvad problemet er. Man kan ende med at presse en løsning ned over hovedet på den medarbejder, som han eller hun ikke genkender.

3 – Løsning:

Problemer er afklaret, og der kan findes en løsning på problemet. Her er det vigtigt, at du får medarbejderen til at komme med forslag til potentielle løsninger – det gør løsningerne mere bindende. Som leder skal du dog altid huske, at du skal have det endelige ord, når det kommer til, hvordan løsningen skal se ud.

4 – Konklusion:

Her kan du fremlægge grunden til jeres løsningsforslag, så du er sikker på din medarbejder har accepteret det. Det er vigtigt, at du bruger god tid på afslutningen, så I er enige om, hvad der skal ske fremover. Lav et sammendrag af samtalen, bliv enig om en eventuel milepæl, og hvornår næste opfølgning skal ske.

Strukturering afdæmper stærke følelser

Når der opstår vanskelige emner, er stærke følelser ofte også indblandet. Det kan være svært at bevare roen og kontrollere situationen. De 4 ovenstående faser kan være en stor hjælp til at holde kontrollen, sikre fremskridt og få et godt resultat. Denne fremgangsmetode har flere ledere brugt, og erfaringerne og feedback er gode. Måske burde du også strukturere den næste samtale, så det bliver mere overkommeligt for dig.

Del artikel



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.