Alle indlæg Jobsøgning og karriere Rekruttering og ledelse
Posted on

Disse 4 felter skal være udfyldt og opdateret på LinkedIn

Uanset om du gerne vil blive i dit job eller ønsker at skifte, er det en god idé altid at have din LinkedIn profil opdateret. Her får du fire brugbare tips til de vigtigste felter, der skal være udfyldt.

Overskrift

Overskriften er det vigtigste felt på din profil. Den vises, når din profil vises i søgning på LinkedIn og på Google. For mange er overskriften det første møde med dig på de sociale medier, så overvej, hvordan du adskiller dig fra mængden.

Undgå generelle, tvetydige titler som: Konsulent, økonom eller assistent. Indholdet af sådanne stillinger varierer meget mellem virksomheder, og titlen siger lidt om, hvad du virkelig er god til.

Overskriften skal fortælle, hvordan du skiller dig ud fra mængden. For eksempel kan du skrive noget om, hvilke fagområder, du arbejder med, hvilke resultater du har opnået i dit job, eller hvad andre siger om dig. Overskriften kan være op til 160 tegn, og der er al mulig grund til at bruge al pladsen. Her er en af ​​vores favoritter:

”Copywriter, som ved, hvordan man laver webindhold, der virker. Åh, og du vil aldrig slå mig i Wordfeud.”

Hvis du er studerende skal overskriften indeholde studieretning, eventuelle specialiseringer eller områder af interesse inden for dit studieområde. Overskriften “Studerende på [skole]” siger meget lidt.

Læs også: 10 tips til et godt videointerview

Resumé

Resuméet er en vigtig del af en god LinkedIn-profil, men kan være frygteligt svært at skrive. De færreste kan lide at skrive lange tekster om sig selv.

Et godt resumé fortæller lidt om din baggrund, og hvad du arbejder med i dag. Man skal hurtigt få en idé om, hvad du kan bruges til, og om du passer ind i virksomheden.

Det kan være et plus, hvis du kan lave sammendraget personligt – følgende spørgsmål kan du stille dig selv: Hvad gør dig glad i løbet af en arbejdsdag? Hvad synes du er spændende? Og hvad kan du bidrag med?

Hvis du har dokumentérbare resultater fra forskellige jobs, er det godt at vise det i resumeet.

Profilbillede

Profilbilledet på LinkedIn følger omtrent samme regler som på et CV. Det betyder, at det skal give et professionelt indtryk. Undgå derfor:

  • Uklare billeder eller billeder med lav opløsning
  • Festbilleder
  • Gruppebilleder
  • Og overdreven redigering

Med den følgende opskrift får du det bedste LinkedIn-billede:

  • Smil og slap af!
  • Klæd dig på som var det en normal dag på arbejde.
Erfaring

Skriv lidt om hver position, du har haft. Det behøver ikke at være en lang og kompliceret afhandling. En lille forklaring af en eller to af dine arbejdsopgaver er fint. Teksten skal svare på:

  • Hvad var du ansvarlig for?
  • Hvilke specifikke opgaver har du arbejdet med?
  • Hvilke målbare resultater opnåede du?

Mens et CV ofte er skrevet kort eller i korte sætninger, kan du tillade dig at inkludere flere detaljer på LinkedIn. Du kan faktisk skrive op til 2000 tegn pr. Indlæg, men det er ikke nødvendigt at skrive så meget.

Bonus: Vedhæftning

LinkedIn giver dig mulighed for at tilføje vedhæftede filer under dit sammendrag, og under hvert indlæg. Dette er noget som få mennesker bruger korrekt. Disse vedhæftede filer kan variere i alt fra dokumenter til billeder, video og lyd-filer. Det giver dig mulighed for at fremvise din baggrund på en langt mere spændende måde end det traditionelle CV. Her er nogle eksempler på, hvad du måske kan komme ind på:

  • Medieklip om dig eller din arbejdsplads.
  • Opgaver, rapporter og lignende fra studier og kurser.
  • Bidrag til forskning, du har gjort.
  • Præsentationer (inklusiv video).
  • Billeder af dig fra professionelle arrangementer og andre relevante steder.

 

Held og lykke!

Søger du nyt job? Se alle vores ledige stillinger her

Del artikel



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.