Alle indlæg Jobsøgning og karriere Rekruttering og ledelse
Posted on

Generation Z: Fremtidens ledere er ikke akademikere

Topledere i Generation Z tror ikke på, at universitetet altid er vejen frem.

Vi har spurgt 5.000 ambitiøse unge Generation Z’ere, der har valgt ledelse som karrierevej, om deres syn på fremtidens topledere: Universiteter og hårde kompetencer hører fortiden til. Her er, hvad de ellers sagde:

Generation Z CEO-profilen

  • Gen Z CEOs kommer til at være fænomenale ledere af mennesker, gode kommunikatører og deler en kreativ tankegang.
  • CEOs i 2050 vil ikke alle være fra universitetet, men arbejde sig op gennem rækkerne med eksperimental læring – blandet med online uddannelse.
  • Denne generation af CEOs vil prioritere at finpudse deres bløde værdier, førend de erhverver sig de hårde.
  • Som en gruppe værdsætter de nysgerrighed, evnen til at lære hurtigt og tilpasningsevner.

De bløde værdier

  • 69% tror, at på C-level vil bløde værdier være vigtigere end hårde værdier.
  • Den vigtigste evne hos fremtidens ledere er evnen til at lede mennesker og teams succesfuldt.
  • ‘Kommunikation’ og ‘kreativitet’ er andre vigtige evner, som fremtidens topledere skal finpudse.
  • Generation Z’ere mener, at nutidens C-level ledere ikke lægger nok vægt på bløde værdier. At lede mennesker og teams bliver set som den evne, nutidens CEOs skal arbejde mest på – efterfulgt af kreativitet og EQ (Emotionel Intelligens).

Læs også: Den svære samtale som leder – sådan lykkes du

Vend Executive-uddannelsen på hovedet

  • 51% mener, at CEOs ikke vil behøve en universitetsuddannelse i 2050.
  • Mere end halvdelen (55%) siger, at praktik og eksperimental læring er den bedste måde at udvikle fremtidens ledere.
  • Utraditionel uddannelse, såsom online kurser eller bootcamps, vil også få øget opmærksomhed (24% mener, at disse metoder er den bedste vej til at forberede fremtidens ledere).
  • Kun 6% tror på, at en akademisk grad er den bedste måde at forberede fremtidens ledere med de bløde værdier, som de vil få brug for, for at lede.

Forbered Gen Z til at lede – eller ikke?

  • Generation Z’ere ser deres største forcer i nysgerrighed, tilpasningsevner, hurtig indlæring og kreativitet.
  • De føler, at det nuværende uddannelsessystem ikke forbereder dem i tilstrækkelig grad på ting som projektledelse, datadreven beslutningstagen, forhandling og løsning af komplekse problemer.
  • De føler endvidere, at de generelt er uforberedte på tværkulturalitet og forskelligheden på tværs af generationer.

Læs også: Multitasking – er du doven og ineffektiv på jobbet?

Del artikel