Alle indlæg Jobsøgning og karriere Rekruttering og ledelse
Posted on

Mangel på kvalificeret arbejdskraft – kan det virkelig passe…?

Mangel på kvalificeret arbejdskraft

Flere og flere virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft. Dette kommer på baggrund af det økonomiske opsving. Med mangel på kvalificeret arbejdskraft kommer også mange flere forgæves rekrutteringer, der på kort sigt koster arbejdspladser og i sidste ende går ud over vækst og velstand. Men hvor presset er arbejdsmarkedet egentlig?

Janni Remon Gammelholm, Rekrutteringskonsulent i Adecco

Den danske økonomi er i opsving, beskæftigelsen er rekordhøj og ledigheden på arbejdsmarkedet falder. Vi har alle sammen hænderne over hovedet… Eller hvad? Der er nemlig også en bagside af medaljen – den positive udvikling i økonomien betyder, at flere og flere virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft.

66.700 forgæves rekrutteringer på landsplan

I december udkom Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering med deres  ”Rekrutteringssurvey for 4. kvartal 2018”, og konklusionen er klar: Det danske arbejdsmarked er presset.

Skræmmende nok viser undersøgelsen, at der på landsplan var 66.700 forgæves rekrutteringer i 4. kvartal 2018. Cirka halvdelen endte med, at stillingen ikke blev besat. Den anden halvdel blev besat med en anden profil end den, virksomheden oprindeligt havde efterspurgt.

Gennem undersøgelsen kan vi se, at der er stor forskel på, hvilke brancher, der oplever de største rekrutteringsudfordringer. De brancher, der lider mest af det pressede arbejdsmarked er landbrug, skovbrug og fiskeri, bygge og anlæg samt hoteller og restauranter.

Det er også de brancher, som er udfordret på grund af færre og færre faglærte. Og det er en generel tendens, man oplever, hvilket afspejles i de 66.700 forgæves rekrutteringer.

Læs også: Er vikariater springbræt til fastansættelse? 

Konsekvensen af at fejlrekruttere

Konsekvenserne af de mange forgæves rekrutteringer er flere. Helt konkret ved man, at mangel på arbejdskraft på sigt koster arbejdspladser og det i sidste ende går ud over væksten. Ifølge en undersøgelse foretaget af Dansk Industri mister hver 10 virksomhed ordrer på grund af mangel på medarbejdere.

Når virksomhederne går på kompromis med den oprindelige profil, stiller det krav til deres bevidsthed om det til og -fravalg, de har foretaget – altså, at de er afklaret med deres beslutning. Mange virksomheder ansætter på baggrund af faglighed og fyrer på baggrund af personlighed. Hvis man går på kompromis med profilen, skal man forstå:

  • Hvad man går glip af
  • Hvad man til gengæld får
  • At udnytte den valgte kandidats potentiale
  • og være klar til at tilpasse stillingen derefter.

På den anden side, kan fejlrekruttering også ende med at blive en dyr affære. I en intern undersøgelse lavet af Adecco blev det beregnet, at en fejlrekruttering kan komme til at koste mere end 240.000 – og helt op til en million, når man samler både de direkte og afledte omkostninger, der er forbundet med at fejlrekruttere herunder. Med andre ord, handler det om at finde den rigtige medarbejder i første forsøg.

Læs også: Gør multitasking dig doven og ineffektiv?

Fremtidens udfordringer – et kig i spåkuglen

Dansk Industri spår også i deres undersøgelse fra efteråret 2018, at hvis tendenserne fortsætter, så er der ikke er langt til det ophedede arbejdsmarked, vi oplevede for ti år siden.

De tendenser, vi ser i undersøgelsen skal tages seriøst. Et presset arbejdsmarked stiller større krav til både interne og eksterne rekrutteringskonsulenter. Det kræver et større fokus på rekruttering, da tiltrækningen af de rigtige medarbejdere, der matcher både faglige kvalifikationer og personlighed, bliver sværere.

For at sikre tiltrækningen af de rigtige medarbejdere på fremtidens arbejdsmarked, så kræver det først og fremmest en dedikeret og kvalitetssikret rekrutteringsproces. Her kommer search til at spille en større og større rolle, da fremtidens medarbejdere højst sandsynligt ikke er aktivt jobsøgende – de skal formegentlig ’prikkes til’.

Derudover er det vitalt ikke at undervurdere vigtigheden af en Employer Branding strategi, der brander den gode arbejdsplads og skaber de gode ambassadører. Det bliver også endnu vigtigere at have en god Onboarding plan/forløb til nye medarbejdere. Det er med til at sikre, at medarbejderne kommer godt fra start, lærer kulturen og virksomheden at kende. Med det sikrer virksomheden effektive medarbejdere hurtigt, og det sikrer også medarbejderens tilfredshed og trivsel i det lange løb.

Er du i tvivl om jeres næste rekrutteringsproces? Og vil du gerne undgå en dyr fejlrekruttering? Så ring til Adecco på: +4538889400 og/eller læs mere om vores services her.

God jagt på jeres nye medarbejder eller dit næste job!

Del artikel